راه های افزایش شتاب خودرو و بهبود عملکرد موتور کدامند؟

راه های افزایش شتاب خودرو و بهبود عملکرد موتور کدامند؟

مهمترین راه های افزایش شتاب خودرو

همانطور که گفتیم خودروهای جدید معمولا از توربوشارژر ها و سوپرشارژر ها برای افزایش شتاب خودرو و همچنین بهبود راندمان و مصرف سوخت خودرو کمک می گیرند. اما فرض کنید که یک خودرو دارید که از این تجهیزات بهره نمی برند. مشخصا نمی توان افزایش چشمگیری به شتاب خودرو داد اما می توان با انجام دادن راه های افزایش شتاب خودرو تا حدودی خودرو را چابک تر نمود. البته برخی از مراکز تیونینگ خودرو هستند که با دستکاری اساسی در موتور خودرو، شتاب را تا حد زیادی افزایش می دهند که البته این کار بیشتر برای شرکت در مسابقات اتومبیل کاربرد دارد و قطعا هزینه های زیادی هم خواهد داشت.

ورودی هوای سرد

هر فرد متخصص در این زمینه، افزایش ورودی هوای سرد را به عنوان اولین راه های افزایش شتاب خودرو در نظر می گیرد زیرا جدا از خنک کنندگی، چگالی هوای سرد بیشتر است و به وسیله آن اکسیژن بیشتری هم وارد سیلندر شده و عمل احتراق را سرعت می بخشد. و مشخصا به دنبال احتراق سریعتر، توان موتور هم بیشتر شده و در این صورت می توانیم تا ۷ اسب بخار افزایش قدرت داشته باشیم.

اگزوز و خروجی دود

برداشتن اگزوز و عدم وجود اگزوز در یک خودرو قطعا تاثیرات زیادی را بر عملکرد یک خودرو خواهد گذاشت. این کار یعنی مستقیم نمودن مسیر خروجی لوله از کاتالیست تا صندوق عقب می باشد. و این کار قطعا کل سیستم را دچار مشکل خواهد نمود. و برعکس آن افزایش تعداد اگزوز ها باعث می شود تا گازهای خروجی حاصل از احتراق راحت تر به بیرون منتقل شوند و به دنبال آن و خروج سریعتر گازهای حاصل از احتراق، احتراق با سرعت بیشتری انجام خواهد شد زیرا فضای احتراق هم بیشتر شده است.

استفاده از کاتالیست با جریان بالا

مهمترین هدف خودروسازان از کار گذاشتن کاتالیست در خودروها تمیز ماندن هوای تنفسی می باشد و مستقیما به دنبال افزایش عملکرد خودرو نیستند. کاتالیست ها یک دهه طول کشید تا پیشرفت کردند. اما اگر خودروهای دهه ی ۸۰ و ۹۰ را در اختیار دارید شانس آورده اید که می توانید سربالایی ها را طی کنید. اما با تعویض کاتالیست کهنه با نو، به مانند مدل های جدید High-flow تغییر را حتی در زیر پدال های گاز هم حس خواهید کرد. البته این کار هم غیر قانونی و غیر علمی است که بخواهید در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید.

تغییر شکل گیری تایر ها (حقه تایر)

خودروسازان در ساخت خودرو و جایگیری تایرهای جلو معمولا زاویه ای را قرای می دهند که تایرهای جلو به صورت موازی قرار نگیرند و با یک زاویه بسیار کوچک به سمت داخل قرار دارند. می توان با از بین بردن این زاویه و موازی نمودن تایر های جلو و چرخش آنها در مسیر مستقیم، اندکی بهبود را مشاهده نمایید. همچنین افزودن تایرهای فاق کوتاه می تواند یکی از راه های افزایش شتاب خودرو تلقی شود ولی این کار می تواند سرعت سنج خودرو را به اشتباه بندازد. می توان با تعویض رینگهای تایرهای خودرو با رینگ های کم وزن بر وزن خودرو و افزایش شتاب ماشین کمک کنیم. رینگ هایی از جنس فیبر کربن یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می توان خودرو را سبک نمود و البته که این کار مخارج کمی نخواهد داشت.

رفلش کردن

رفلش کردن ECU خودرو و برنامه های ان، زمان بندی سوپاپ ها، مخلوط سوخت و هوا و سایر بخش ها، می توان اسب بخار خودرو خود را افزایش دهید. همچنین با این کار می توانید ان را غیر فعال کنید تا گارانتی ان هم از بین نرود. همچنین می توان با نصب توربو شارز و سوپر شارژ هم توان موتور خودرو خود و شتاب آن را به مقدار زیادی افزایش دهید.