چه زمان روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

چه زمان روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

واسکازین یا روغن جعبه دنده بخش حیاتى از خودروى شما است و تأثیر مهمى بر روى عملکرد خودرو دارد. واسکازین بخش هاى مختلف سیستم انتقال قدرت را روانکارى مى کند و مانع سایش بخش هاى مختلف مى شود.

در کل به ندرت احتیاج مى شود که واسکازین احتیاج به تعویض داشته باشد اما بهتر است هر ٣٠ هزار کیلومتر یکبار آن را عوض کنید. همچنین در بعضى شرایط ممکن است مقدار واسکازین کم شود و احتیاج باشد به آن مقدارى اضافه کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در خودرو واسکازین خودرو باید تعویض شود.

١-تعویض دنده با صدایى شبیه به جیغ:

این صدا نه تنها آزار دهنده است، بلکه نشان دهنده ى یک مشکل بزرگ نیز است.

اگر شما این صدا را شنیدید به سرعت در گوشه اى توقف کنید و زمانى که خودرو همچنان روشن است سطح واسکازین را چک کنید. به رنگ واسکازین نیز دقت کنید. اگر این مایع به هر رنگى غیر از قرمز روشن است، باید تعویض شود.

٢-تعویض دنده دشوار:

فرقى نمى کند که خودروى شما داراى گیربکس اتوماتیک باشد یا دستى.

اگر خودروى شما داراى گیربکس اتوماتیک است، متوجه مى شوید که تعویض دنده به سختى انجام مى شود و یا اینکه تعویض دنده در زمان نامناسب انجام مى شود مثلاً زودتر و یا دیرتر از حالت عادى. در خودروهایى با گیربکس دستى دنده ها به سختى تغییر مى کنند.

٣-افزایش قابل توجه :

گاهى اوقات واسکازین به دلیل کثیف بودن احتیاج به تعویض شدن دارد.

ممکن است حس کنید بدون هیچ دلیلى خودروى شما به سمت جلو یا عقب کشیده مى شود مانند زمانى که پدال گاز یا ترمز را فشار مى دهید. این اتفاق به این دلیل رخ مى دهد که آلاینده هایى در واسکازین وجود دارد و مانع از جریان یافتن مناسب آن مى شوند.

۴-تعویض ناخواسته ى دنده ها:

زمانى که واسکازین خودرو کثیف شده باشد مانع از این مى شود که دنده ها در حالتى که هستند باقى بمانند به همین دلیل ممکن است دنده هاى خودرو بدون هیچ هشدارى ناگهان تغییر کند.

۵-تأخیر در حرکت پس از تعویض دنده:

گاهى اوقات، واسکازین کثیف مى تواند باعث شود که بعد از تعویض دنده خودرو با تأخیر به حرکت در بیاید.

این تأخیر فقط یک لحظه و یا شاید چند ثانیه باشد اگر بیشتر از این طول بکشد نشان دهنده ى وجود آلودگى بیشتر در واسکازین است.

اگر در حین رانندگى متوجه هر کدام از این مشکلات شدید، لازم است که حتماً سیستم انتقال قدرت چک شود. تعویض واسکازین کار راحتى است. اگر مشکل از واسکازین باشد رفع آن راحت است مخصوصاً اگر رنگ واسکازین هرچیزى غیر از قرمز روشن باشد و یا اینکه بوى سوختگى بدهد. اگر مشکل واسکازین نباشد باید هرچه سریع تر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل تشخیص داده شود.