سنسور Map چیست ؟

سنسور Map چیست ؟

این سنسور با سنسور خلا منیفولد هوا فرق دارد و به جای سنجش خلا، میزان فشار (یا کمبود آن) در منیفولد هوا را می سنجد.

وقتی موتور خاموش است فشار داخل منیفولد هوا با فشار هوای جو یکی است. وقتی موتور روشن می شود به خاطر بالا و پایین رفتن پیستون ها خلا داخل منیفولد هوا ایجاد می شود و میزان باز بودن یا بسته بودن دریچه گاز مسیر ورود هوا را محدود می کند.

وقتی پدال گاز تا انتها باز باشد (و موتور روشن باشد) خلا منیفولد هوا تقریبا به صفر می رسد و فشار داخل آن تقریبا با فشار هوای بیرون مساوی می شود.

فشار هوای آزاد معمولا بسته به مکان و شرایط آب و هوایی بین ۲۸ تا ۳۱ اینچ جیوه متغیر است. مکانهایی که ارتفاع بالایی دارند فشار هوای کمتری نسبت به مناطق نزدیک اقیانوس و دریاها دارند. فشار اتمسفر در سطح دریا به طور میانگین ۱۴٫۷ پی اس آی می باشد.

خلا داخل منیفولد هوا بسته به شرایط کاری موتور از صفر تا ۲۲ اینچ جیوه یا بیشتر متغیر است. خلا در دور آیدل معمولا بالا است و در اکثر خودروها بین ۱۶ تا ۲۰ اینچ جیوه متغیر است.

بیشترین خلا ممکن هنگام ترمز گرفتن با دریچه گاز بسته ایجاد می شود زیرا در این حالت پیستون ها سعی در مکیدن هوا دارند ولی بسته بودن دریچه گاز مسیر هوا را مسدود می کند که در نتیجه خلا بالایی داخل منیفولد ایجاد می شود (معمولا ۴ تا ۵ اینچ جیوه بیشتر از دور آیده آل). وقتی دریچه گاز ناگهان باز شود (مثل حالت شتابگیری سریع)، موتور هوای زیادی مکش می کند و خلا به صفر می رسد. سپس هنگامی که دریچه بسته می شود خلا آهسته بالا می رود.

وقتی سوییچ باز می شود کامپیوتر اطلاعات مپ سنسور را بررسی می کند (قبل از اینکه موتور روشن شود) در این حالت ECU از فشار محیط مطلع می شود. پس در واقع مپ سنسور هم فشار محیط و هم فشار داخل منیفولد را تعیین می کند.

سپس ECU از این اطلاعات برای تنظیم نسبت سوخت و هوا برای جبران تغییرات فشار هوا به خاطر تغییرات ارتفاع یا آب و هوا استفاده می کند. بعضی خودروها از یک سنسور جداگانه برای سنجش فشار جو استفاده می کنند در حالی که در برخی دیگر یک سنسور ترکیبی هر دو کار را انجام می دهد که به آن BMAP می گویند.

برای خودروهای مجهز به توربو شارژ شرایط کمی پیچیده تر می شود زیرا هنگامی که توربو در حال ایجاد بوست است ممکن است فشار داخل منیفولد مثبت باشد ولی مپ سنسور اهمیتی به آن نمی دهد زیرا فقط قدر مطلق فشار را می سنجد.