علائم خرابی ترموستات چیست و عمر مفید آن چقدر است؟

علائم خرابی ترموستات چیست و عمر مفید آن چقدر است؟

ترموستات یکی از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه اصلی آن تنظیم نگاه داشتن دمای موتور می باشد. این قطعه که معمولا در مسیر جریان آب رادیات قرار می گیرد، وظیفه باز و بسته کردن مسیر آب برگشت آب را به درون رادیاتور دارد. اگر به هر دلیل این قطعه به درستی به وظیفه خود عمل نکند، باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

به طور معمول دمای آغاز به کار ترموستات ها روی ۸۵ درجه سانتی گراد تنظیم می شوند و این بدان معنی است که هرگاه دمای آب که در دور موتور در حال گردش است به دمای ۸۵ درجه سانتی گراد برسد، آنگاه سیستم خنک کننده موتور وارد مدار خواهد شد و خودرو خنک می گردد.

هنگامی که موتور سرد است، با روشن شدن خودرو، آب درون رادیات به طرف موتور هدایت شده و در دور سیلندرها شروع به چرخش می کند. در این هنگام ترموستات مسیر بازگشت آب به درون رادیات را می بندد تا موتور سریع تر گرم شود. پس از این که دمای آب محبوس شده در دور موتور، به حد نصاب تعیین شده (به عنوان مثال ۸۵ درجه) رسید، آنگاه ترموستات مسیر برگشت آب به رادیاتور را باز خواهد کرد تا بدین ترتیب آب بازگشتی از موتور دمایش کاهش یابد.

علائم خرابی ترموستات

هرگونه ایجاد مشکل در این قطعه به طور مستقیم روی دمای موتور تاثیر خواهد گذاشت و در دراز مدت ممکن است به موتور خودرو صدمات جدی وارد بیاورد. ترموستات خراب موجب می شود تا موتور خودرو دیرتر از حالت معمول گرم شود و این خود منجر به افزایش مصرف سوخت نیز می گردد. علاوه بر این، خرابی این قطعه در موتور می تواند در دراز مدت منجر به فرسوده شده سیلندرها، کاهش غلظت روغن و در نهایت فرسایش قطعات خودرو می شود.

۱-بالا رفتن دمای موتور به بیش از حد مجاز و حتی جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیه روشن شدن خودرو

۲-تغییرات مداوم درجه آمپر به طور نامنظم

۳-نشت آب رادیات از قسمت های مختلف خودرو

۴-افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت

۵- مصرف زیاد روغن موتور

این موارد از جمله شایع ترین علائم خرابی ترموستات در خودرو هستند که با هزینه ای اندک و تعویض ترموستات می توان از تمامی آن ها جلوگیری نمود.

یکی از مواردی که باید به آن توجه نمود این است که برخی از افراد در تابستان که دمای هوا نسبتا بالا است، ترموستات را به طور کلی از مدار خارج می کنند که این ممکن است برای خودرو مشکلاتی را ایجاد کند. بنظر می رسد بهترین راهکار برای رانندگانی که شرایط آب و هوایی گرم تری را نسبت به سایرین تجربه می کنند، استفاده از ترموستات های با درجه حرارت پایین تر می باشد. این دسته از افراد می توانند از ترموستات های ۷۲ درجه استفاده نمایند که باعث می شود آب رادیاتور زودتر به مدار وارد شود.